Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2020

Το μέλλον της ελληνικής Φέτας

             Τη «ναυαρχίδα» των εξαγωγών των ελληνικών βιομηχανιών γαλακτοκομικών προϊόντων, δύναται να αποτελέσει το τυρί φέτα, τόσο λόγω της εύκολης αναγνωρισιμότητάς του στο εξωτερικό όσο και λόγω της υψηλής διατροφικής του αξίας. Το όνομά της το χρωστάει για άλλους στο ότι κόβεται σε μεγάλες τριγωνικές φέτες για να χωρέσει στα βαρέλια όπου ωριμάζει, ενώ για άλλους επειδή την κόβουμε και τη σερβίρουμε σε φέτες.

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της που υπαγορεύονται από την Υπουργική Απόφαση 313025/11.01.1994 (ΦΕΚ 8 Β), αποκτώνται μόνο όταν τα αιγοπρόβατα βόσκουν στη μοναδική χλωρίδα των περιοχών Μακεδονίας, Θράκης, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου και Λέσβου και από φυλές αιγοπροβάτων παραδοσιακά εκτρεφόμενες και προσαρμοσμένες στην περιοχή παρασκευής της. Τα χαρακτηριστικά αυτά σε συνδυασμό με τις παραδοσιακές μεθόδους παρασκευής της, της έχουν προσδώσει το χαρακτηρισμό ΠΟΠ και εκτιμώνται από τους καταναλωτές της τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο.

Η ετήσια παραγωγή φέτας στην Ελλάδα υπολογίζεται περίπου στους 120.000 τόνους από τους οποίους οι 40.000 εξάγονται, ενώ η μέση ετήσια κατανάλωση ανέρχεται περίπου στα 12 κιλά ανά άτομο. Η στροφή των καταναλωτών σε υγιεινότερους τρόπους διατροφής, η άνοδος του βιοτικού επιπέδου και του διαθέσιμου εισοδήματος, η προβολή της φέτας ως πηγή ασβεστίου και πρωτεϊνών-στο πλαίσιο της τάσης για υγεία και ευεξία, η αυξανόμενη εξοικείωση του ξένου καταναλωτικού κοινού με τις υψηλές θρεπτικές αξίες και τις γεύσεις της μεσογειακής διατροφής, η προβολή συνταγών με φέτα και παράλληλη  εκπαίδευση των καταναλωτών μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, το άνοιγμα ελληνικών εστιατορίων που προσφέρουν φέτα στο κυρίως μενού τους, είναι κάποιοι από τους λόγους που ενίσχυσαν την συνολική κατανάλωση ελληνικής φέτας στο εσωτερικό και εξωτερικό της Χώρας. Στην κατεύθυνση αυτή βέβαια συνέβαλε και η εξωστρέφεια των βιομηχανιών με το ευρύ δίκτυο διανομής που ανέπτυξαν και μέσω του οποίου διαθέτουν τα προϊόντα τους σε ολόκληρη σχεδόν την ελληνική επικράτεια και σε μεγάλο μέρος των αγορών του εξωτερικού. Έτσι, στη Γερμανία η φέτα κατέκτησε το 35% του  μεριδίου αγοράς τυριού ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο το μερίδιο αγοράς έφτασε στο 17%.

                Οι προβλέψεις συνέχισης των εξαγωγών της ελληνικής Φέτας διαφαίνονται ευοίωνες καθώς οι τάσεις του σύγχρονου καταναλωτή αλλάζουν προς μία υγιεινή και χωρίς πρόσθετες χημικές ουσίες διατροφή. Επιπλέον οι ελληνικές βιομηχανίες απέκτησαν σημαντική τεχνογνωσία στον τομέα των εξαγωγών και δύνανται να τις υποστηρίξουν και να τις αυξήσουν. Απομένει η κρατική συνδρομή στην κατάρτιση εθνικής στρατηγικής προώθησης των εξαγωγών που θα  συμβάλει σημαντικά στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου